Articole

Piste pentru biciclete pe care poți circula în siguranță în București

pedalatul urban ne oferă o „orientare spre binele comun”

Chiar dacă nu sunt suficiente, Bucureștiul are câteva piste pentru biciclete corespunzătoare din punct de vedere al funcționalității și semnalizării rutiere, ne spune Brigada Rutieră. Așa că am vrut să vi le facem cunoscute pentru a vă putea deplasa cât mai în siguranță prin oraș:

  • Calea Victoriei (ambele sensuri);
  • Splaiul Independenței (pe tronsonul cuprins între Calea Victoriei și Pod Basarab – ambele sensuri);
  • Bd. Aviatorilor (ambele sensuri);
  • Bd. Mareșal Constantin Prezan (ambele sensuri);
  • Șos. Pipera (pe tronsonul cuprins între Str. Nicolae G. Caramfil și Str. Aviației);
  • Str. Fabrica de Glucoză(ambele sensuri);
  • Câmpia Libertății (pe tronsonul Str. Baba Novac – Bd. Liviu Rebreanu);
  • Str. Baba Novac – Str. C-tin. Brâncuși (pe tronsonul Str. Câmpia Libertății – acces parcul Al. I. Cuza)
  • Str. Radu Beller – între Piața Dorobanți și Str. Av. Popa Marin;
  • Calea Floreasca – între Str. George Călinescu și Șos. Ștefan cel Mare;
  • Drumul Osiei – între acces Militari Shopping Center și Bd. Iuliu Maniu.

Așadar, restul pistelor pe care le mai vedeți pe trotuare în diferite zone din București, și care nu se regăsesc în lista de mai sus, nu sunt recunoscute de Poliția Rutieră ca fiind piste funcționale pentru biciclete. Menționez acest lucru pentru că nu o dată am avut neplăcerea de a mă contrazice în trafic cu șoferi care mă trimiteau să pedalez pe trotuar unde ȘTIAU EI SIGUR că sunt piste pentru biciclete. Știți voi, cele marcate cu vopsea galbenă și pe care dacă te încumeți să circuli cu bicicleta riști să lovești oameni, câini, bănci sau să ți se deschidă în față ușa vreunei scări de bloc sau a unui magazin.

Trebuie avut în vedere că legislația obligă bicicliștii să circule pe piste pentru biciclete dacă ele există pe traseul pe care se deplasează. Ah, și să aibă cartea de identitate asupra lor. Ce alte obligații mai au bicicliștii conform codului rutier:

  • dacă NU există piste speciale pentru biciclete, acestea “pot fi conduse și pe acostament în sensul de mers, dacă circulația se poate face fără pericol”.
  • unde acostament reprezintă “fâșia laterală cuprinsă între limita părții carosabile și marginea platformei drumului”
  • dacă nici acesta nu există, bicicliștii pot circula pe carosabil (pe prima bandă)
  • pentru a conduce o bicicletă pe drumurile publice, conducătorul acesteia trebuie să aibă vârsta de cel puțin 14 ani
  • atunci când circulă pe drumul public, bicicletele trebuie conduse numai pe un singur rând (nu în paralel)
  • NU circule pe sectoarele de drum semnalizate cu indicatorul având semnificația “Accesul interzis bicicletelor”
  • NU învețe să conducă biciclete pe drumurile intens circulate
  • să NU circule pe trotuare, cu excepția cazului când pe acestea sunt amenajate piste speciale destinate lor
  • să circule ținând cel puțin o mână pe ghidon și ambele picioare pe pedale
  • NU circule în paralel, cu excepția situațiilor când participa la competiții sportive organizate
  • NU circule în timp ce se află sub influența alcoolului, a produselor ori substanțelor stupefiante sau a medicamentelor cu efecte similare acestora
  • să NU se țină de un vehicul aflat în mers ori să fie remorcat de un alt vehicul sau împins ori tras de o persoană aflată într-un vehicul
  • NU transporte o altă persoană, cu excepția situației când vehiculul este construit și/sau echipat special pentru transportul altor persoane
  • NU circule pe partea carosabilă în aceeași direcție de mers, dacă există acostament practicabil
  • NU transporte sau să tragă orice fel de obiecte care, prin volumul ori greutatea lor, stânjenesc sau periclitează conducerea vehiculului ori circulația celorlalți participanți la trafic
  • să NU circule pe aleile din parcuri sau din grădini publice, cu excepția cazurilor când nu stânjenesc circulația pietonilor
  • NU circule atunci când partea carosabilă este acoperită cu polei, gheață sau zăpadă
  • NU circule cu defecțiuni tehnice la sistemele de frânare sau cu un vehicul care nu este prevăzut cu avertizor sonor
  • să NU traverseze drumurile publice, pe trecerile destinate pietonilor, în timp ce se deplasează pe bicicletă
  • NU circule pe alte benzi decât cea de lângă bordură sau acostament, cu excepția cazurilor în care, înainte de intersecție, trebuie să se încadreze regulamentar în funcție de direcția de deplasare
  • NU circule în interiorul localităților în care nu funcționează iluminatul public, precum și în afara localităților fără a purta îmbrăcăminte cu elemente fluorescent-reflectorizante, de la lăsarea serii până în zorii zilei sau atunci când vizibilitatea este redusă
  • NU conducă vehiculul fără a menține contactul roților cu solul.

Suntem obligați să purtăm casca de protecție când circulăm pe carosabil sau piste pentru biciclete?

Conform legislației în vigoare, sunt obligați să poarte cască de protecție numai conducătorii de biciclete a căror vârstă este sub 16 ani, atunci când se deplasează pe partea carosabilă. Pentru cei mai mari, casca este recomandată. Noi, la Hotbikes.ro, vă recomandăm să purtați cască de protecție indiferent pe unde pedalați și ce vârstă aveți. Vorba aceea Better safe than sorry!

Dacă circulați noaptea sau în condiții de vizibilitate redusă, conform codului rutier, bicicleta trebuie să fie dotată, în față, cu lumina de culoare albă sau galbenă, iar în spate, cu lumină de culoare roșie și cu cel puțin un dispozitiv fluorescent-reflectorizant (ochi de pisică), vizibil, de aceeași culoare.

Fie noapte, fie zi, dacă circulați cu bicicleta pe drumurile publice, aceasta trebuie să fie:

  • prevăzută cu dispozitiv de frânare eficace;
  • prevăzută cu un sistem adecvat, funcțional, de direcție;
  • dotată cu sistem de avertizare sonoră;
  • echipată cu elemente sau dispozitive fluorescent-reflectorizante, amplasate pe roți, care, în mișcare, formează un cerc continuu.

Spor la pedalat!